Historia
Stacji Radegast sięga 1925 r., kiedy poprzez zakup terenu folwarku
Marysin II od rodziny Heinzlów, możliwa stała się realizacja połączenia
kolejowego pomiędzy Widzewem a Zgierzem. W 1926 r. wybudowano dwa
wiadukty (do dziś istniejące) i położono tory. Pełniła ona w tym czasie
funkcję mijanki towarowej, sięgającej od ulicy Stalowej do obecnej ul.
Strykowskiej. Stacja miała dobre położenie – na granicy miasta, w
pobliżu projektowanej wówczas drogi do Warszawy. Wpłynęło to na
wykorzystanie jej przez Niemców w czasie II wojny światowej.
Więcej zdjęć: https://photos.app.goo.gl/NRj6nXeU3CvYqjj73 |
W czerwcu 1940 r. teren wraz z
zabudowaniami ogrodzono drutami kolczastymi, a 1 lipca 1940 r.
przyłączono do getta. Budynek stacyjny ukończono w kwietniu 1941 r.
Równolegle do torów poprowadzono linię tramwajową.
W okresie okupacji niemieckiej stacja
nosiła nazwę – Stacja Przeładunkowa Getta na Radogoszczu (Verladebahnhof
Getto-Radegast). Była punktem przeładunkowym żywności, opału, surowców
dla ludności i zakładów pracy getta oraz wyrobów wyprodukowanych przez
Żydów. Stała się również Umschlagplatzem dla ludzi wywożonych do obozów
zagłady.
W październiku i listopadzie 1941 r. z
rozkazu Heinricha Himmlera deportowano do Łodzi 19 954 Żydów z terenów
Austrii, Czech, Luksemburga i Niemiec. W większości były to osoby
starsze, wykształcone i dobrze niegdyś sytuowane. Wśród nich było mało
młodzieży.
W okresie od grudnia 1941 r. do sierpnia
1942 r. w getcie umieszczono także 17 826 Żydów ze zlikwidowanych gett
prowincjonalnych Kraju Warty: m.in. z Włocławka, Brzezin, Zduńskiej
Woli, Łasku, Strykowa, Pabianic, Wielunia, Sieradza i innych. W tej
akcji brał udział osobiście Hans Biebow – szef Gettoverwaltung (Zarządu
Getta). Ludność najczęściej dzielono na dwie kategorie: A i B. Pierwszą z
nich stanowili ludzie nadający się do pracy w łódzkim getcie, o
pożądanych zawodach. Stąd niejednokrotnie we wspomnieniach transporty te
określane były jako przyjazd rzemieślników. Niestety, ich niepracujące
żony, dzieci i rodzice, będący w podeszłym wieku lub stanowiący „element
nieprodukcyjny” – po otrzymaniu kategorii B były przewożone i mordowane
w obozie zagłady w Chełmnie nad Nerem (Kulmhof am Ner).
W listopadzie 1941 r. przywieziono do
Łodzi również 5 007 Cyganów z pogranicza austriacko-węgierskiego –
Burgenlandu. Na terenie getta utworzono specjalny, odizolowany obóz w
kwadracie ulic: Brzezińskiej, Towiańskiego, Starosikawskiej i
Głowackiego. Istniał on do 12 stycznia 1942 r., kiedy to jego
mieszkańców wywieziono i zamordowano w obozie zagłady w Chełmnie nad
Nerem.
Łącznie przez Litzmannstadt Getto przeszło ponad 200 tys. osób.
Ludobójstwo na masową skalę rozpoczęło
się po podjęciu decyzji o „ostatecznym rozwiązaniu kwestii żydowskiej”
(Endlösung der Judenfrage). Stacja Radegast przekształciła się w
Umschlagplatz w styczniu 1942 r.. Miesiąc wcześniej, dokładnie 8 grudnia
1941 r. rozpoczął swoją działalność obóz zagłady w Chełmnie nad Nerem,
gdzie w pierwszej kolejności wymordowano ludność żydowską z pobliskiego
Koła.
Następnie przyszła kolej na Łódź, która
już wówczas nosiła nazwę Litzmannstadt (od 11 kwietnia 1940 r.) Pierwszy
transport wyjechał 16 stycznia 1942r. – poprzedzony likwidacją obozu
cygańskiego (5-12 stycznia 1942 r.). Akcja wywożenia trwała z przerwami
do 15 maja 1942 r. – w jej wyniku zagazowano w obozie zagłady w Chełmnie
nad Nerem 57 064 Żydów. W pierwszej kolejności wywożono osoby
bezrobotne i będące na zasiłkach, z wyrokami karnymi, jak również
ochotników, następnie Żydów zachodnioeuropejskich.
Kolejna akcja (poprzedzona likwidacją
szpitali i sierocińców) miała miejsce w dniach 5-12 września 1942 r.,
nazwana przez ludność getta „szperą”, gdyż deportacjom towarzyszył
wydany przez Niemców zakaz opuszczania domów („Allgemeine Gehsperre”). W
jej wyniku wywieziono na śmierć 15 681 dzieci w wieku do lat 10 oraz
starców powyżej 65 roku życia – potraktowanych jako „zbędny,
niepracujący element”. W ten sposób zakończono proces przekształcenia
getta w obóz pracy.
Ze Stacji Radegast odjeżdżało również
wiele małych transportów do obozów pracy. Łódzcy Żydzi byli kierowani
m.in. do budowy autostrady łączącej Poznań z Berlinem. Wielu z nich
wróciło potem do getta, mimowolnie uwiarygodniając zapewnienia, że
transporty z getta kierowane są do pracy.
Decyzja o likwidacji getta zapadła
prawdopodobnie już w maju 1944 r. W czerwcu wznowiono deportacje do
ponownie uruchomionego obozu w Chełmnie nad Nerem. Od 23 czerwca do 14
lipca 1944 r. wywieziono w dziesięciu transportach 7 196 osób. Później
transporty zostały na miesiąc wstrzymane. Ponownie rozpoczęto akcję
deportacji w sierpniu 1944 r. – po wybuchu powstania warszawskiego – tym
razem do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Ostatni transport
ze Stacji Radegast odszedł 29 sierpnia 1944 r..
Litzmannstadt Getto, liczące jeszcze w
lipcu 1944 r. 72 000 osób przestało istnieć. Pozostało w nim 840-osobowe
komando do oczyszczania getta (Aufräumungskommando) oraz 20-30 osób
ukrywających się.
Tekst pochodzi z: https://www.geocaching.com/geocache/GC7K9MM
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz