piątek, 2 sierpnia 2019

Japonka w Gorcach - Polana Ariake



zdjęcie ze strony: akiko.pl / Autor: Grzegorz Żak

I w Gorcach można znaleźć wątek egzotyczny...

Otóż mieszka tu, a dokładniej powyżej Harklowej Japonka Akiko. 
Wybudowała dom przy szlaku na Turbacz, na polanie, którą  nazwała Ariake- miejsce gdzie znika Księżyc i wschodzi Słońce. 


Akiko to bardzo interesująca i dzielna kobieta. Około 30 lat temu, rozkochana w warszawskim studencie, porzuciła dom, męża i dzieci w Japonii i z walizką rajstop na sprzedaż, udała się za ukochanym do Polski. 
Związek nie przetrwał próby czasu i Akiko nie chciała już jak marnotrawna córka wracać do Tokio. Swoje miejsce znalazła właśnie w Gorcach. 

Poprzez te wszystkie lata borykała się z wieloma przeciwnościami losu. 
Kiedy 20 lat temu zobaczyłam na szlaku do Turbacza kobietę w kimono, myślałam, że śnię.

Kilka lat temu postanowiłam odszukać Akiko i zjeść z nią miskę ryżu. 
Po wielu telefonach do rozmaitych schronisk i pensjonatów, trafiłam w końcu do goprowców gorczańskich, którzy powiedzieli mi, że Japonka nosi właśnie imię Akiko i na pewno mieszka nad Harklową (wcześniej wiedziałam tylko, że to jest Japonka i że na pewno mieszka w polskich górach). 

Akiko przez te wszystkie lata, musiała uporać się z wieloma przeciwnościami losu. 
Zanim wybudowała dom, przetarła szlak, wycięła trochę drzew i zrobiła drogę, aby można było dowieźć na polanę budulec. Miała chyba wtedy dwa razy więcej wrogów niż sojuszników. 

Dzisiaj jest właścicielką ładnego drewnianego domu z wszelkimi wygodami i przyjeżdżają do niej turyści z całego świata. Ściągnęła również do Polski swoje dzieci. 
Syn jeszcze chyba studiuje a córka (zamężna z góralem) mieszka razem z nią i pomaga w agro-egzotycznym biznesie. 

Dostać się na polanę Ariake i domu Akiko, można tylko pieszo. 

Po tych gości, którzy niechętnie dreptają po górskich ścieżkach, Akiko zjeżdża jeepem. Żaden osobowy samochód nie pokona tej 3 km (od wsi Harklowa) trasy.

Pensjonat, prowadzi obecnie Akiko, jej córka i pani Maria, która pomaga w gospodarstwie. 
Są tam dwa piękne owczarki podhalańskie, owce, czarna koza, kury i koty. 
Nieopodal domu staw z pstrągami. 
Wszystko to obejrzałam dwa lata temu, kiedy specjalni wybrałam się do Japonki. 

Akiko jest dobrym duchem dla wsi Harklowa. Pomaga ile tylko może. 
Jest społecznikiem zaangażowanym w sprawy mieszkańców.

To bardzo dzielna i zdeterminowana kobieta. Pojechałam do niej po to, aby jej to powiedzieć. 
Wyobrażam sobie jak musiało być jej kiedyś ciężko. Nie znała polskiego języka, nie miała tu w Polsce swojego miejsca. 
Teraz jej pensjonat cieszy się popularnością wśród Japończyków. Bardzo często do Harklowej przyjeżdżają turyści z Kraju Kwitnącej Wiśni. 

Akiko ma również bardzo przejrzystą stronę w internecie. Wystarczy wpisać w Google po prostu Akiko. 
Ja nie spałam w jej domu, bo ceny ma dla mnie kosmiczne. Niemniej jednak bardzo sympatycznie wspominam spotkanie z dzielną Japonką, egzotyczną osobą, mieszkającą na górskim szlaku.


Komentarze:

Ziellona:
Motto strony brzmi "Przybyłam z Japonii, bo moim przeznaczeniem była Harklowa w Gorcach"- bardzo mi się podoba. Wg autorki strony Nazwa wioski "Harklowa" po japońsku znaczy "Wioska Przychodząca Wiosna"- jakoś trudno mi w to uwierzyć, a z drugiej strony nie znam żadnego innego wytłumaczenia tej nazwy.

Povo:
Dla zainteresowanych tematem w Dzienniku Polskim z 10.04.09, Magazyn piątek znalazł się artykuł o pani Akiko, "Ariake- znaczy przedświt" i cytaty; 
O pani Akiko mówi się we wsi tak: Niezwykle energiczna, ma masę pomysłów. Bardzo pracowita, miła, sympatyczna. Niemożliwie spontaniczna, otwarta na drugiego człowieka, potrafi zjednywać wszystkich i mobilizować do działania. Nad wyraz uprzejma, nie ma w swym słowniku słowa: "nie". 

To był zwykły spacer przez Gorce: z przyjacielem, górskim grzbietem od strony Knurowa. Był środek zimy, w oddali widniały Tatry zasypane śniegiem. Stanęła wtedy pierwszy raz na polanie, rozejrzała się i powiedziała:- To miejsce, w którym chcę umrzeć; tu będzie mój grób.

Ziellona:
Dziś w Onecie pojawił się Wywiad z panią Akiko- dla zainteresowanych. 
Urzekło mnie zdanie o Polakach, w czasach gdzie wszyscy krzyczą o naszej nietolerancyjności 

"Zaczęłam się uczyć na kursie dla obcokrajowców na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wszyscy byli tolerancyjni i mili. Akceptujecie odmienność i dajecie ciepło. 
Redaktor: Polacy sami o sobie mają często gorsze zdanie... 

Ale czemu! W Ameryce przecież jest większa dyskryminacja! W Anglii, w Niemczech... Raz do Harklowej przyjechali japońscy chórzyści. Dali piękny koncert i płakali, gdy miejscowe dzieci śpiewały razem z nimi. Tak im to zaimponowało, że przyjadą znowu

Lokalizacja:
 49°28'22"N   20°10'16"E

Dom Akiko znajduje się nad Harklową na polanie Ariake, przy czerwonym szlaku na Turbacz.

Adres:
Villa "AKIKO"
os. Ariake 1,  34-434 Dębno Harklowa
601 454 765
akiko.pl

Autorka: Zielona Gałązka
Moje credo: Człowiek wart jest tyle, ile od siebie może dać innym.
Staram się tak postępować nie tylko w życiu realnym, ale również w Internecie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz